Välkommen till forskningsbloggen!
FORSKNING, TEORI OCH PRAKTIK OM SPRÅKSTÖRNING/DLD och relaterade funktionsnedsättningar
Bakom bloggen finns Anna Eva Hallin, logoped, forskare, författare och föreläsare med en Ph.D. i logopedi från New York University. Anna Eva har specialiserat sig på språk-, läs- och skrivutveckling och -svårigheter hos barn och ungdomar och är biträdande lektor vid Karolinska Institutet i Stockholm.
Bloggen startades 2015 och nu finns det närmare 200 inlägg som sammanställer, diskuterar och sammanfattar aktuell forskning och relaterar den till praktik för logopeder, pedagoger och andra intresserade. Du kan bläddra mellan de senaste inläggen nedan, men använd gärna sökfunktionen eller klicka på ett kategorinamn för att hitta ännu fler! Du kan få uppdateringar när nya inlägg läggs upp genom att fylla i din epost i formuläret som du hittar längre ner. Välkommen!
Är ditt barn/din ungdom eller din skola intresserad av att delta i språkforskning! Läs mer här!
Kategorier
- ADHD
- APD
- DLD
- RTI
- akk
- appar
- arbetsminne
- autism
- behandling
- berättande
- boktips
- diagnostik/tester
- dld
- dynamisk bedömning
- dyslexi
- emergentism/dynamiska system
- essence
- flerspråkighet
- fonologisk medvetenhet
- förskolebarn
- grammatik
- interprofessionalism
- intervjustudie
- klassrumsbaserat
- logopedi
- läsförståelse
- läsning
- matematik
- ordförråd
- phonics
- pragmatik/socialt språk
- pseudovetenskap
- psykisk hälsa
- skollogopedi
- skrivande
- språkförståelse
- språkinlärning
- språkstörning
- språkutvecklande undervisning
- språkutveckling
- teorier
- vuxna
Alla tidigare inlägg
-
2025
- May 26, 2025 Aktuellt om språkstörning/DLD i Sverige (del 1) May 26, 2025
- Apr 10, 2025 Språket - viktigt för utveckling av både avkodningsförmåga och läsförståelse Apr 10, 2025
- Mar 8, 2025 Effektiv logopedbehandling med fokus grammatik - men hur? (Europeiska logopedidagen 2025) Mar 8, 2025
- Feb 10, 2025 Vad säger forskning om tidiga varningsflaggor för språkstörning/DLD? (samt 10-årsjubileum!) Feb 10, 2025
- Jan 30, 2025 The Active View of Reading (del 2): alla modeller är fel men några är användbara! Jan 30, 2025
- Jan 6, 2025 The Active View of Reading (Del 1): Är det dags att ersätta the Simple View of Reading? Jan 6, 2025
-
2024
- Dec 20, 2024 Hjärn-jul: språkstörning, hjärnan och vetenskapsframsteg (Del 2) Dec 20, 2024
- Dec 17, 2024 Hjärn-jul: språkstörning, hjärnan och vetenskapsframsteg (Del 1) Dec 17, 2024
- Dec 3, 2024 The INCLUDE project and collaboration between teachers and SLPs Dec 3, 2024
- Nov 28, 2024 Projektet INCLUDE och lärar-logopedsamarbete Nov 28, 2024
- Oct 15, 2024 Stå upp för DLD - 8 strategier för arbetsplatsen! #DLDday 2024 Oct 15, 2024
- Oct 13, 2024 Stå upp för DLD - 8 enkla skoltips! #DLDday 2024 Oct 13, 2024
- Oct 7, 2024 Beskriva, förklara argumentera - stärk förmågan hos elever med DLD! Oct 7, 2024
- Sep 23, 2024 Interprofessionellt samarbete för psykisk hälsa hos unga med språkstörning Sep 23, 2024
- Aug 29, 2024 Beskriva, förklara, argumentera! Stötta elevers förståelse och skrivande i klassrummet Aug 29, 2024
- Aug 19, 2024 Beskriva, förklara, argumentera – Öka din kunskap om en "super"-genre! Aug 19, 2024
- Jun 18, 2024 Sommarläsning 2024 Jun 18, 2024
- May 21, 2024 Läslistor - risker, möjligheter och alternativ May 21, 2024
- Apr 22, 2024 Meningen med att läsa är inte läsförståelse Apr 22, 2024
- Mar 28, 2024 Språkstörning, språkskillnad och neurodiversitet Mar 28, 2024
- Mar 6, 2024 Lärare + logopeder = sant - Europeiska logopedidagen 2024 Mar 6, 2024
- Feb 28, 2024 Mer vuxenprat ger bättre språkutveckling - är det så enkelt? Feb 28, 2024
- Jan 31, 2024 Skärmtid hos barn och ordförråd - samband och diskussion Jan 31, 2024
-
2023
- Dec 19, 2023 Vår fantastiska språkförmåga, vad språkstörning/DLD beror på och hur det kan göra våra insatser bättre! Dec 19, 2023
- Nov 30, 2023 Tillgänglig för vem - diskussion av Skolinspektionens “NPF”-rapport Nov 30, 2023
- Nov 21, 2023 Bättre samarbete mellan logopeder och föräldrar till barn med DLD Nov 21, 2023
- Oct 30, 2023 Så löser vi läskrisen på lågstadiet: läsning för läslovet! Oct 30, 2023
- Oct 20, 2023 #DLDday 2023: Språkstörning i hela världen Oct 20, 2023
- Oct 5, 2023 Lästräning vid dyslexi: vad säger 40 års forskning? Oct 5, 2023
- Sep 28, 2023 Flerspråkighet, språkdominans och DLD Sep 28, 2023
- Sep 4, 2023 DLD och vänskap - från vännernas perspektiv Sep 4, 2023
- Jun 22, 2023 Sommarlyssning om språk, språkstörning och dyslexi i förskola, skola och vidare! Jun 22, 2023
- Jun 15, 2023 “Much messier and sloppier” (språkförståelse, pragmatik och diagnostiska kategorier) Jun 15, 2023
- May 28, 2023 DLD inifrån - ett viktigt perspektiv! May 28, 2023
- May 9, 2023 Bättre ordinlärning med gester i klassrummet? May 9, 2023
- Mar 31, 2023 Vi måste prata om våra interventionsmål Mar 31, 2023
- Mar 17, 2023 Hur upplever unga med DLD språk och kommunikation i skolan? Mar 17, 2023
- Feb 22, 2023 Äntligen! Unga med språkstörning - en förening att räkna med. Feb 22, 2023
- Feb 12, 2023 DLD och inre tal (del 3) Feb 12, 2023
- Jan 12, 2023 Nyårskarameller om språkstörning/DLD Jan 12, 2023
-
2022
- Nov 30, 2022 DLD och inre tal (del 2) Nov 30, 2022
- Nov 21, 2022 DLD och inre tal (del 1) Nov 21, 2022
- Oct 31, 2022 Ett bra "diagnossamtal" - hur kan det se ut? Oct 31, 2022
- Oct 13, 2022 DLD awareness day 2022: Att växa med DLD! Oct 13, 2022
- Sep 28, 2022 Att dölja sin språkstörning: kamouflering hos barn med DLD Sep 28, 2022
- Sep 6, 2022 Hjälper "dyslexitypsnitt" personer med dyslexi? Sep 6, 2022
- Aug 24, 2022 Tillbaka till skolan: hur klarar sig elever med DLD egentligen? Aug 24, 2022
- Jun 15, 2022 Sommar och en coronastudie med twitterbrus Jun 15, 2022
- May 23, 2022 Ordförrådsbyggande i klassrummet med hjälp av återkallningsövning May 23, 2022
- May 4, 2022 Vikten av att återkalla information i inlärning! May 4, 2022
- Apr 11, 2022 Vi måste prata om punktlistorna från vården Apr 11, 2022
- Mar 30, 2022 Mer resurser behövs för att minska läsgapet! Mar 30, 2022
- Mar 10, 2022 Logopeder i förskola och skola: Varför, Hur och Vad! Mar 10, 2022
- Feb 16, 2022 Hur ser en bra fortbildning ut? Om att ändra beteenden och öka kunskap. Feb 16, 2022
- Jan 30, 2022 Språkstörning/DLD hörs inte alltid på pratet - vikten av rätt verktyg! Jan 30, 2022
- Jan 11, 2022 Bedömningsstödet - ett tillförlitligt verktyg? Jan 11, 2022
-
2021
- Dec 14, 2021 En tidig julklapp: En viktig rapport om språkstörning hos unga och vuxna. Dec 14, 2021
- Nov 29, 2021 Intensiv användning av assisterande teknik utvecklar läsförmågan Nov 29, 2021
- Nov 8, 2021 Arbeta evidensbaserat med berättandeförmåga i förskola och skola! Nov 8, 2021
- Oct 15, 2021 DLD awareness day 2021! Oct 15, 2021
- Oct 10, 2021 Vad behöver vi tänka när vi väljer symboler för AKK? Oct 10, 2021
- Sep 22, 2021 Berättande hos svenska mellan- och högstadieelever med DLD och ADHD Sep 22, 2021
- Sep 8, 2021 Internationella läskunnighetsdagen: LegiLexis coronarapport Sep 8, 2021
- Aug 21, 2021 Vikten av tidig muntlig språkförmåga Aug 21, 2021
- Aug 11, 2021 Kunskapstörst och smygstart! Aug 11, 2021
- Jun 22, 2021 Glad sommar från forskningsbloggen! Jun 22, 2021
- May 30, 2021 Hur man upptäcker dyslexi hos barn med DLD - tidigt May 30, 2021
- May 9, 2021 Strukturerat och planerat ordförrådsarbete i förskolan May 9, 2021
- Apr 20, 2021 Språkscreening på flera språk Apr 20, 2021
- Mar 29, 2021 Språkstörning/DLD syns! Mar 29, 2021
- Mar 21, 2021 Avkodningsträning som ger resultat Mar 21, 2021
- Mar 11, 2021 Ny bok: Värt att veta om språkstörning Mar 11, 2021
- Mar 1, 2021 Borde fler elever med språkstörning/DLD också ha en dyslexidiagnos? Mar 1, 2021
- Jan 31, 2021 "Behandlingstänk" i forskning och praktik! Jan 31, 2021
- Jan 17, 2021 Go! Go! Go Meta! (del 4) Jan 17, 2021
-
2020
- Dec 15, 2020 Samarbeta mera! (del 3) Dec 15, 2020
- Dec 8, 2020 Muntligt+Skriftligt=Sant! (del 2) Dec 8, 2020
- Nov 30, 2020 Ett tänk som utvecklar insatserna för elever med DLD! (del 1) Nov 30, 2020
- Nov 15, 2020 Hur är det att vara vuxen med DLD? Nov 15, 2020
- Oct 30, 2020 Fem forskningsbaserade råd för ordförrådsarbete (och en till podd!) Oct 30, 2020
- Oct 16, 2020 DLD see me! En podd och 10 fakta om språkstörning att sprida. Oct 16, 2020
- Sep 29, 2020 Hur ser effektiv ordförrådsundervisning ut? Sep 29, 2020
- Sep 14, 2020 Behöver vi lära oss mer om dynamisk bedömning? Sep 14, 2020
- Aug 30, 2020 Språkliga svårigheter och depression/ångest - nya samband Aug 30, 2020
- Aug 14, 2020 Skolstart, nystart och "a call for action"! Aug 14, 2020
- Jun 11, 2020 Behöver vår definition av dyslexi uppdateras? Jun 11, 2020
- May 18, 2020 Varför använda DLD? May 18, 2020
- May 4, 2020 Är språkstörning = DLD? May 4, 2020
- Jan 21, 2020 Året som inte började som jag tänkt... Jan 21, 2020
-
2019
- Dec 19, 2019 God jul från Anna Eva och forskningsbloggen! Dec 19, 2019
- Nov 27, 2019 Hur fattigdom kan påverka språkutveckling Nov 27, 2019
- Nov 14, 2019 Språkförmåga, flerspråkighet och socioekonomiska faktorer Nov 14, 2019
- Oct 28, 2019 Läslovet - läs läs läs - med ögon eller öron! Oct 28, 2019
- Oct 18, 2019 Har språkstörning ökat? DLD awareness day 2019! Oct 18, 2019
- Oct 11, 2019 Pepp inför DLD awareness day! Oct 11, 2019
- Sep 29, 2019 Besök i dyssepodden! Sep 29, 2019
- Sep 18, 2019 The Simple View of Reading: en läsmodell alla bör känna till Sep 18, 2019
- Sep 5, 2019 Alla ljudar - inte bara nybörjare! Sep 5, 2019
- Aug 21, 2019 Låt stå! Visuellt stöd: en nyckel till framgång Aug 21, 2019
- Jul 4, 2019 Lyft språkstörning(!), läs- och poddtips och sommar! Jul 4, 2019
- Jun 25, 2019 Begriplig information för alla! Jun 25, 2019
- Jun 11, 2019 Language Sample Analysis, forskningsresultat och bokpepp! Jun 11, 2019
- May 12, 2019 Vikten av en gemensam syn på DLD för ett gott samarbete! May 12, 2019
- Apr 29, 2019 Språkstörning som inte hörs - vanligare i skolan än man tror Apr 29, 2019
- Apr 2, 2019 Språkförståelse, arbetsminne och uppmärksamhet - nya samband! Apr 2, 2019
- Mar 13, 2019 Att vara där eleverna är - samarbete för delaktighet Mar 13, 2019
- Feb 27, 2019 Förbättra hörförståelsen hos barn med DLD! Feb 27, 2019
- Feb 11, 2019 Finns olika sorters språkstörning? Feb 11, 2019
- Jan 31, 2019 Hur ska vi använda vår skollogoped? En sammanställning av aktuell evidens Jan 31, 2019
- Jan 14, 2019 Gott nytt ordförrådsår! Jan 14, 2019
-
2018
- Dec 17, 2018 Gillade ni UR-filmen? Här finns mer information om språkstörning! Dec 17, 2018
- Nov 27, 2018 Hur kan vi optimera språkexponeringen? Nov 27, 2018
- Nov 18, 2018 Hjälp hjärnan på traven att lära sig språk! Nov 18, 2018
- Oct 30, 2018 Höstlov är läslov! Oct 30, 2018
- Oct 19, 2018 Kunskapen kring språkstörning måste öka: DLD-ABC! Oct 19, 2018
- Sep 28, 2018 Screening av läsförmåga - en möjlighet till rätt insatser i rätt tid! Sep 28, 2018
- Sep 14, 2018 Att upptäcka lässvårigheter innan lässtart Sep 14, 2018
- Aug 30, 2018 Hur hittar vi elever med lässvårigheter tidigt? Aug 30, 2018
- Aug 17, 2018 Berättande och identitetsskapande Aug 17, 2018
- Jul 4, 2018 Slutet på läskrigen? Dessa forskare menar det! (del 3) Jul 4, 2018
- Jun 25, 2018 Slutet på läskrigen? Dessa forskare menar det! (del 2) Jun 25, 2018
- Jun 19, 2018 Slutet på läskrigen? Dessa forskare menar det! (del 1) Jun 19, 2018
- May 31, 2018 Hitta språkhindren i matematiken! May 31, 2018
- May 15, 2018 Matematik - ett av skolans språktunga ämnen May 15, 2018
- Apr 30, 2018 Lärare, logopeder och Bornholm Apr 30, 2018
- Apr 10, 2018 Hur mäter vi bäst språkliga framsteg hos elever med språkstörning? Apr 10, 2018
- Mar 28, 2018 Språkstörning, alkohol och kriminalitet - vad behöver vi göra? Mar 28, 2018
- Mar 17, 2018 Betydelsen av positiva relationer mellan lärare och barn med språkstörning! Mar 17, 2018
- Feb 28, 2018 Hur mår elever med språkstörning? Riskfaktorer och skyddande strategier Feb 28, 2018
- Feb 15, 2018 Många flerspråkiga barn men få flerspråkiga logopeder - Vad gör vi då? Feb 15, 2018
- Jan 28, 2018 Så kan vi göra ordinlärning vid språkstörning mer effektiv Jan 28, 2018
- Jan 15, 2018 Vad beror språkstörning på? Jan 15, 2018
-
2017
- Dec 22, 2017 Talsyntes - varför och till vilka elever! Dec 22, 2017
- Dec 5, 2017 Förbättrar appar läsförmågan? Dec 5, 2017
- Nov 27, 2017 Kunskapen om språkstörning måste öka! Nov 27, 2017
- Nov 6, 2017 Dyslexi orsakas inte av ögonen och varför d ibland blir b Nov 6, 2017
- Oct 23, 2017 Kommunikation - en mänsklig rättighet Oct 23, 2017
- Sep 22, 2017 DLD awareness day! Sep 22, 2017
- Sep 11, 2017 Språkstörning i en digital värld Sep 11, 2017
- Aug 27, 2017 Tillbaka till skolan: att bygga läsförståelse Aug 27, 2017
- Aug 8, 2017 Möter du elever med språkstörning i dina klasser i höst? Fem saker att tänka på inför skolstart! Aug 8, 2017
- Jun 25, 2017 Fonologisk medvetenhet - vad, varför, när och hur? Jun 25, 2017
- Jun 11, 2017 Lärar-logopedsamarbete för språkutvecklande undervisning! Jun 11, 2017
- May 28, 2017 Välj rätt verb och uppmuntra komplex grammatik! May 28, 2017
- May 12, 2017 Fördjupa ordförådet hos elever med språklig sårbarhet! May 12, 2017
- Apr 28, 2017 Språk för hela livet - även äldre ungdomar med språkstörning behöver stöd! Apr 28, 2017
- Apr 10, 2017 Att resonera med sitt inre språk - en utmaning vid språkstörning Apr 10, 2017
- Mar 24, 2017 Hjälper det förståelsen att dela upp en text i bitar? Mar 24, 2017
- Mar 7, 2017 Att minska gapet mellan forskning, klinik och skola - viktigt och utmanande Mar 7, 2017
- Feb 15, 2017 Tidig läsinlärning - evidens och samverkan Feb 15, 2017
- Feb 1, 2017 Vikten av skolprat i förskolan! Feb 1, 2017
- Jan 19, 2017 Lärare OCH logopeder i klassrummet - är det en bra idé? Jan 19, 2017
- Jan 4, 2017 Språkstörning i skolåldern - evidens för direktbehandling Jan 4, 2017
-
2016
- Dec 13, 2016 Glad lucia och god jul(läsning)! Dec 13, 2016
- Nov 29, 2016 Att möta elever med APD Nov 29, 2016
- Nov 15, 2016 APD - forskningsläget kring en "ny" diagnos Nov 15, 2016
- Nov 1, 2016 Dynamisk bedömning i praktiken! Nov 1, 2016
- Oct 18, 2016 Om ordförrådet är svårt att mäta - kan vi mäta ordinlärningsförmåga istället? Oct 18, 2016
- Oct 4, 2016 Berättande: möjligheter till bättre diagnostik med dynamisk bedömning Oct 4, 2016
- Sep 21, 2016 Att titta på vad ett barn kan lära sig istället för vad barnet inte kan: Dynamisk bedömning Sep 21, 2016
- Sep 6, 2016 Klassrumsbaserad språklig kartläggning Sep 6, 2016
- Aug 23, 2016 Språkstörning och flerspråkighet - en aktuell utmaning Aug 23, 2016
- Aug 9, 2016 Vad behöver elever med (grav) språkstörning i skolan? Aug 9, 2016
- Jul 22, 2016 Rapport: Elever med grav språkstörning klarar ofta inte skolan Jul 22, 2016
- Jul 12, 2016 Från en symbol till en annan - språkstörning och matematik Jul 12, 2016
- Jun 29, 2016 Glad sommar! Jun 29, 2016
- Jun 14, 2016 Vi måste prata om våra behandlingsingredienser! Jun 14, 2016
- May 31, 2016 Går det att träna upp förmågan att skapa inre bilder? May 31, 2016
- May 17, 2016 Vi behöver språk för att kunna ta andras perspektiv May 17, 2016
- May 3, 2016 ADHD, språkstörning eller både och? May 3, 2016
- Apr 19, 2016 Pragmatisk språkstörning och varför förståelse av sociala regler inte alltid räcker till Apr 19, 2016
- Apr 7, 2016 Mot nya och vidare äventyr! Apr 7, 2016
- Mar 22, 2016 "Om du kan delta i en konversation kan du ha en relation" Mar 22, 2016
- Mar 8, 2016 Diagnoser i skolan – hur tänker vi kring det? Mar 8, 2016
- Feb 23, 2016 Vad vi vet om språkstörning Feb 23, 2016
- Feb 8, 2016 Men forskningen säger ju…! Hur man kan skilja pseudovetenskap från vetenskap Feb 8, 2016
- Jan 20, 2016 Rörelseträning för dyslexi? Jan 20, 2016
- Jan 6, 2016 Vår fantastiska mönsterigenkännande hjärna Jan 6, 2016
-
2015
- Dec 23, 2015 Går det att mäta "bara" språkligt arbetsminne? Dec 23, 2015
- Dec 9, 2015 Språkstörning och exekutiva funktioner Dec 9, 2015
- Nov 24, 2015 Kan vi behandla arbetsminne för att förbättra läsförståelse? Nov 24, 2015
- Nov 10, 2015 Strategier för läsförståelse - evidens för alla Nov 10, 2015
- Oct 27, 2015 Läsförståelse i skolan - så mycket mer än att kunna svåra ord Oct 27, 2015
- Oct 13, 2015 Att mäta läsförståelse: utmaningar och fallgropar Oct 13, 2015
- Sep 29, 2015 Ordskattsamlaren Sep 29, 2015
- Sep 15, 2015 Att bygga ett ordförråd Sep 15, 2015
- Sep 1, 2015 Går det att lära sig att hitta orden igen? Sep 1, 2015
- Aug 18, 2015 Borttappade ord Aug 18, 2015
- Aug 4, 2015 Hur djupt och brett är ett ordförråd? Aug 4, 2015
- Jul 21, 2015 Matteuseffekten - evidens och konsekvens Jul 21, 2015
- Jul 7, 2015 Språkbehandling utifrån klassrumsaktiviteter Jul 7, 2015
- Jun 23, 2015 En sak barn med språkstörning behöver MER av i behandling (det är inte det du tror). Jun 23, 2015
- Jun 16, 2015 Allas hjärnor behöver variation för att lära sig språk Jun 16, 2015
- Jun 9, 2015 Första resultaten: Viss grammatik och ovanliga ord utmanar Jun 9, 2015
- Jun 2, 2015 Vad elever med språkstörning har gemensamt (och inte) Jun 2, 2015
- May 26, 2015 Vi analyserar elevers texter – men hur? May 26, 2015
- May 18, 2015 Om äldre skolbarn och grammatisk träning May 18, 2015
- May 11, 2015 Dyslexi och varför vi borde prata (ännu) mer med varandra om elever med lässvårigheter May 11, 2015
- May 3, 2015 Berättande som behandling May 3, 2015
- Apr 28, 2015 Vi måste prata om teorier och en forskningsuppdatering Apr 28, 2015
- Apr 20, 2015 Hur barn från Iowa kan lära oss om ”vad som händer sen” Apr 20, 2015
- Apr 13, 2015 Varför (åter)upptäcks ibland språkstörning i skolåldern? Apr 13, 2015
- Apr 5, 2015 Läsförståelse - meningen med att läsa Apr 5, 2015
- Mar 29, 2015 Klassrumsbaserad språkbehandling Mar 29, 2015
- Mar 22, 2015 Grammatik är inte bara regler - lexikon spelar roll Mar 22, 2015
- Mar 15, 2015 Typ av berättandeuppgift spelar roll! Mar 15, 2015
- Mar 8, 2015 Fem förmågor som behövs för att kunna berätta Mar 8, 2015
- Mar 1, 2015 Meningsrepetition - vad mäter vi? Mar 1, 2015
- Feb 23, 2015 Jag söker fortfarande studiedeltagare! Feb 23, 2015
- Feb 19, 2015 Vilka bilder vi väljer påverkar grammatisk förståelse! Feb 19, 2015
- Feb 12, 2015 Varför är "språkstörning" svårt att förstå? Feb 12, 2015
- Feb 10, 2015 Vi behöver mer kunskap om språkstörningar! Feb 10, 2015