Anna Eva i media
Intervjuer (TV/Radio/PODD/tryck), debattinlägg och inspelade föreläsningar
Här samlar jag inspelade föreläsningar, poddavsnitt, tv-, radio- och tidningsintervjuer samt debattartiklar där jag medverkat för att sprida kunskap och skapa opinion kring språkstörning, språkutveckling, läs- och skrivutveckling och -svårigheter (och relaterade ämnen!).
Nyast media ligger först - scrolla ned för att se alla.
Du kan också se inlägg per kategori genom att klicka på kategorin i ordmolnet:
Jag och Nils Kirsten kritiserar de obligatoriska bedömningsstöden i F-klass och årskurs 1. Slutsats: Det är dags att låta lärare och speciallärare ägna sig mer åt undervisning och stödinsatser och mindre åt utredning och dokumentation. Publicerades i Svenska Dagbladet, 19/10 2023.
Jag blev intervjuad i ett inslag från bokmässan om vikten av att läsa. Och Carl Blomqvists (9år) boktips är toppen!, 9 år, Juniornyheterna SR 29/9 2023.
Jag och specialpedagog Helena Wallberg skrev ett debattinlägg om det ökande läsgapet och hur god klassrumsundervisning och rätt förutsättning för lärare måste hamna främst i debatten Publicerades i DN, 6/7 2023.
Jag medverkade i podden David och Bo pratar pedagogik. Det blev fyra avsnitt: David Edfelt intervjuar Anna Eva Hallin om… …språkstörning hos barn och vuxna ; …språkstörning i förskolan ; …språkstörning i skola och utbildning ; …dyslexi
Jag blev intervjuad i Riksförbundet DHBs medlemstidning om pågående projekt, utmaningar och möjligheter och min sida språkforskning.se. Dessutom blev det en fin puff för mina båda böcker! DHB Dialog nr 2, 2023.
Jag deltog i ett livesänt samtal med logoped Anna-Karin Arnald på funka meras “LogopedLive” där jag också svarade på tittarfrågor om ämnet “Finns olika sorters språkstörning?”. Lyssna/titta: https://www.youtube.com/watch?v=DHuOjEhG-78
Jag och min forskarkollega Lisen Kjellmer skrev ett debattinlägg där vi ville diskutera en brist på konsensus i hur språkstörning samförekommande med t.ex. autism diagnosticeras och bidra med vår syn. Logopeden #4 2022 (s. 6-7).
Detta debattinlägg skrev jag tillsammans med ordförande för Afasiförbundet/Talknuten, UMS, Unga med språkstörning, Riksförbundet DHB och Logopedförbundet för att belysa vikten av att elever med språkstörning/DLD fångas upp i skolorna, med anledning av DLD awareness day 2022.
Detta debattinlägg skrev jag tillsammans med logopedkollegor för att ge evidensbaserad fakta kring krav i svenska språket för personer med annat modersmål, och vikten av att veta att språkkunskaper stärker varandra.
Jag blev intervjuad för tidningen 1177 Vårdguiden om språkstörning/DLD och språkutveckling. 1177 Vårdguiden nr. 4 2021
Journalisten Agneta Lagercrantz intervjuade mig, Albert Telon och Wilma Dahlgren om vad språkstörning är, hur det är att leva med språkstörning, om råd till andra med språkstörning och forskning om språkstörning. Reportaget publicerades i Språktidningen nr 5, 2021.
I detta debattinlägg argumenterar jag tillsammans med forskarkollegor, Svenska logopedförbundet, Afasiförbundet och DHB för att språkförskolorna måste få finnas kvar och att tilläggsbeloppet som finansierar verksamheten måste vara kvar.
Boken Värt att veta om språkstörning gavs ut i mars 2021 och handlar om språkutveckling, språkstörning och språklig tillgänglighet i förskolan. Den här skriven tillsammans med Christina Reuterskiöld och nu har det kommit flera positiva recensioner vilket är väldigt roligt. För ett urval av recensionerna kan ni klicka här!!
Jag blev ombedd att skriva en artikel i Svenska Dyslexiföreningens tidskrift “Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter” (nr 2 2021). Artikeln förklarar (utifrån forskning såklart!) varför det är så viktigt att barn lär sig ljuda i början av läsutvecklingen - och vad som händer sedan. Den bygger på tre blogginlägg som i sin tur baseras på en vetenskaplig artikel av Castles, Rastle och Nation (2018).
Jag fick förfrågan att skriva en artikel om språkstörning i magasinet Skolhälsan (Nr 2, 2021) som är en tidning från Riksföreningen för skolsköterskor. Viktigt och roligt att sprida kunskap om språkstörning/DLD till olika professioner, särskilt i elevhälsan!
Jag fick möjlighet att skriva en text om vår bok “Värt att veta om språkstörning” i Tidningen Afasi som är medlemstidningen för Afasiförbundet och Talknuten, som bland annat organiserar föräldrar till barn med språkstörning.
I detta avsnitt granskar Doktor Emma Frans och radiojournalisten Maja Åström ett antal påståenden om läsning. Vad säger forskningen? Vad är sant, falskt eller mittemellan? Gästexperter är Anna Eva Hallin, logoped och forskare knuten till Karolinska Institutet, samt Ulrika Wolff, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
I en serie i tre delar om språkstörning/DLD blev jag intervjuad i del 2 av Agneta Lagercrantz för SvD. Intervjun fick rekordmånga klick och läsningar när den kom på nätet, och 29 mars var puffen för intervjun på papperstidningens förstasida.
Jag blev intervjuad av Maja Nilsson om språkstörning i skolåldern och språklig tillgänglighet för ABC-klubbens magasin #2 2021 (Natur & Kultur).
Andra avsnittet av tre om “Språkande i skolan” från Elevhälsopodden där jag fick möjligheten att prata om språkutveckling och språkstörning med Stefan Boström som är leg psykolog och arbetar i elevhälsan i Uppsala.
Jag och psykolog Stefan Boström samtalar bland annat om vad vi behöver veta om språkutveckling för att kunna erbjuda alla elever likvärdig utbildning och hur vi kan veta om en elev har en språkstörning eller om det är bristande exponering för språk som hindrar eleven att utvecklas (och om det spelar roll).
Jag tillsammans med en rad andra forskare inom andra specialiteter uttalar oss om vikten av att de nya kursplanerna är tydligare vad gäller läsutlärningsmetoder. https://www.lararen.se/grundskollararen/forskning/hard-forskarkritik-mot-nya-kursplaner
En intervju om tidig läsinlärning för Specialpedagogiska Skolmyndighetens (SPSMs) tidning “Lika Värde” (nr 2, 2020, s. 14-15). Kan laddas ner gratis här.
Jag fick i uppdrag av Afasiförbundet / Talknuten att skriva en ny lättläst och aktuell broschyr om språkstörning DLD.
I denna intervju i nättidningen SpecialNest av Lena Merieke Wemar fick jag möjlighet att prata om min bok och hur man kan stötta elever med språkstörning/DLD i skolan.
Jag fick komma till nyhetsmorgon och prata om barn och läsning, vikten av att lära barn att ljuda, skillnaden mellan ljudböcker och pappersböcker, och hur man kan skapa läslust hos barn och ungdomar!
Jag blev intervjuad av Simon från Dyssepodden. Vi pratade bland annat om hur en dyslexiutredning går till och hur man kan bli bättre på att läsa om man har dyslexi. Jag fick också prata lite om vad vad forskningen säger att dyslexi beror på.
Sedan min bok “Förstå och arbeta med språkstörning” gavs ut augusti 2019 (Lärpocket: Natur & Kultur läromedel) så har en hel del positiva recensioner publicerats. För ett urval av recensionerna kan ni klicka här!
Jag och professor Stefan Samuelsson blev intervjuade om evidensen för ljudande/syntetiska läsinlärningsmetoder och varför dessa metoder är särskilt lämpliga för läsinlärning i alfabetiska språk som svenskan.
Jag och Nils Kirsten kritiserar de obligatoriska bedömningsstöden i F-klass och årskurs 1. Slutsats: Det är dags att låta lärare och speciallärare ägna sig mer åt undervisning och stödinsatser och mindre åt utredning och dokumentation. Publicerades i Grundskolläraren, 20/10 2023.