Värt att veta om språkstörning
- en bok för vuxna i förskolan om språkutveckling, språkstörning och språkutvecklande förhållningssätt

Screen Shot 2021-03-11 at 20.47.15.png

Om språkstörning och språklig tillgänglighet i förskolan

Mars 2021

Jag är väldigt stolt över att denna “uppföljare” till min tidigare bok Förstå och arbeta med språkstörning nu är publicerad! Denna bok hör till serien Förskolepocket (Natur & Kultur) och är skriven tillsammans med min mentor och bästa forskarkollega Christina Reuterskiöld.

Forskning visar att tidiga insatser och en språkutvecklande och språkligt tillgänglig miljö kan göra skillnad för barn med sen eller avvikande språkutveckling både i förskolan och för att förebygga senare svårigheter. Därför behöver vuxna som arbetar i förskolan och föräldrar veta hur de kan upptäcka språkliga och kommunikativa svårigheter, och få en grund till hur de kan stärka språket och kommunikationen i vardagen.

Boken består av två delar. Den första delen ger en bakgrund till vad språkstörning är samt vad det kan bero på. I den andra delen får vuxna i förskolan råd och stöd i hur de kan lägga upp arbetet med att stötta alla barns språkutveckling - med ett avstamp i forskning om barn med utvecklingsrelaterad språkstörning (DLD).

Boken är skriven med tanke på den som vet väldigt lite om språkstörning, men vår förhoppning är att även den som kan mycket ska få bekräftelse i sina tankar och sitt arbete, och även nya förklaringsmodeller och idéer till fortsatt arbete mot språklig tillgänglighet. Fokus är på exempel och insatser är för barn under alla förskoleår och på alla språkliga nivåer - från barn som ännu inte börjat prata, till barn som behöver utveckla sitt berättande och sin språkliga medvetenhet.

Boken bygger på aktuell forskning och teorier samt praktisk erfarenhet.

Vill ni läsa vad andra har tyckt om boken - klicka här!

Vill ni se ett smakprov ur boken - klicka här (lämna språkforskning.se och gå till smakprov.se)!