Talsyntes - varför och till vilka elever!

GOD JUL från forskningsbloggen!

Talsyntes är ett av de mest använda alternativa verktygen för elever med avkodningssvårigheter, men vilka elever har mest nytta av detta verktyg? Läs mer i dagens forskningsblogg!

Print Friendly and PDF

Förbättrar appar läsförmågan?

Kan användandet av appar i smarta telefoner eller lärplattor förbättra elevers läsförmåga? En nyligen publicerad svensk studie undersökte detta.

Print Friendly and PDF

Kunskapen om språkstörning måste öka!

Språkstörning förekommer ofta tillsammans med andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och är en vanligare funktionsnedsättning än t.ex. ADHD och autismspektrumstörning. Trots detta hamnar språkstörning ofta i skymundan jämfört med andra NPF. Läs mer i forskningsbloggen idag om hur vanligt språkstörning faktiskt är och varför denna kunskap är viktig!

Print Friendly and PDF

Dyslexi orsakas inte av ögonen och varför d ibland blir b

De senaste veckorna har en studie om ett visst sorts synfel hos personer med dyslexi fått stor spridning i media. Har verkligen ett nytt genombrott i dyslexiforskningen skett? Och vad beror det egentligen på att elever med dyslexi spegelvänder b och d?

Print Friendly and PDF

Kommunikation - en mänsklig rättighet

FN definierar kommunikation som en mänsklig rättighet - både för barn och för vuxna. Gillett-Swan & Sargeant (2017) har diskuterat detta utifrån barnens perspektiv, och särskilt med tanke på skolbarn och ungdomar med språkstörning eller språklig sårbarhet av andra anledningar. Välkomna tillbaka till forskningsbloggen!

Print Friendly and PDF

DLD awareness day - öka medvetenheten om språkstörning!

Glad Developmental Language Disorder Awareness Day! En dag för att uppmärksamma och öka kunskapen om språkstörning - det vill jag självklart fira på språkforskningsbloggen. Använd gärna denna dag till att sprida kunskap och diskutera i era nätverk - språkstörning finns hos 5-10% av befolkningen och är jämfört med andra funktionsnedsättningar ett okänt och särskilt hos äldre barn, ungdomar och vuxna ofta ett dolt funktionshinder. Kunskap är viktigt!

Print Friendly and PDF

Språkstörning i en digital värld

Vad är digital litteracitet? Vad säger forskningen om den digitala världen (som t.ex. datorspel, chattar, interaktiva böcker) och språkstörning hos barn och ungdomar? Idag startar en miniserie om språkstörning i en digital värld. 

Print Friendly and PDF

Tillbaka till skolan: att bygga läsförståelse

Läsförståelse är en av de mest komplexa förmågorna - och en av de viktigaste - som elever förväntas tillägna sig i skolan. Därför är det viktigt att vi som arbetar med elever med och utan språklig sårbarhet har en förståelse kring hur komplext läsförståelse är, och de olika delar som behöver finnas på plats för att få en djupare förståelse av en text.

I dagens inlägg hoppas jag få er att reflektera kring hur ni arbetar med läsförståelse, era rekommendationer kring ert arbete med läsförståelse och ge lite användbara  länkar till att bygga vidare på ert eget arbete med läsförståelse!

Print Friendly and PDF

Möter du elever med språkstörning i dina klasser i höst? Fem saker att tänka på inför skolstart!

Välkomna tillbaka till en hösttermin med forskningsbloggen! Idag: fem saker som är bra att tänka på om du möter elever med språkstörning eller språklig sårbarhet av andra anledningar i ditt klassrum i höst.

Print Friendly and PDF

Fonologisk medvetenhet - vad, varför, när och hur?

Glad sommar från forskningsbloggen! Jag kommer ägna veckan åt att förbereda mig för all höstens undervisning och bjuder därför på lite fördjupning i området fonologisk medvetenhet idag. Även om ni känner er kompetenta på just detta så tror jag att ni kommer få några nya aha-upplevelser och uppslag till höstens arbete med era elever - både i förskoleklass och i grundskola.

Print Friendly and PDF

Lärar-logopedsamarbete för språkutvecklande undervisning!

Så här i skolavslutningstider tänkte jag bjuda på resultat från ytterligare en studie som visar hur logoped-lärarsamarbete för att främja språkutvecklande och språkmodifierande strategier i klassrummet kan leda till språkliga framsteg hos elever i högstadiet med språkstörning - alltså ett gott exempel på ett inkluderande och språkfrämjande arbetssätt. Ha en fin vecka!

Print Friendly and PDF

Välj rätt verb och uppmuntra komplex grammatik!

Ordförråd, ordanvändning och grammatik hänger i allra högsta grad samman, och det gör att vi när vi arbetar med barn och ungdomar med språkliga svårigheter har allt att vinna på att välja ord som också uppmuntrar till utveckling av mer komplex grammatik. Idag i forskningsbloggen!

Print Friendly and PDF

Fördjupa ordförådet hos elever med språklig sårbarhet!

Att använda och förstå skolordförrådet är en stor utmaning för många elever i språklig sårbarhet, oavsett anledning! En nyligen publicerad studie visar hur man kan fördjupa ordförrådet hos högstadieelever och samtidigt hjälpa dom att utveckla sin egen metaspråkliga förmåga, vilket i sin tur kan leda till mer självständigt lärande! Idag i forskningsbloggen.

Print Friendly and PDF

Språk för hela livet - även äldre ungdomar med språkstörning behöver stöd!

Äldre ungdomar med språkstörning behöver få stöd i att utveckla språkliga förmågor för att klara kommunikativt krävande situationer i vuxenlivet, t.ex. en arbetsintervju. I dagens forskningsblogg skriver jag om ett behandlingsprogram för att träna just detta, och argumenterar varför logopeder inte bara bör finnas som en del av elevhälsan men också på arbetsförmedlingen och stödinstanser för ungdomar och unga vuxna.

Print Friendly and PDF

Att resonera med sitt inre språk - en utmaning vid språkstörning

Vi använder vårt språk och vår inre röst när vi löser många typer av uppgifter i vardagen och i skolan. Inte konstigt att denna typ av inre språkligt resonerande är en utmaning för elever med språkstörning. En rykande färsk studie som undersökt just detta skriver jag om i forskningsbloggen idag.

Print Friendly and PDF

Hjälper det förståelsen att dela upp en text i bitar?

Att kunna dra inferenser är viktigt både för att förstå talat och skrivet språk. Hjälper det elever att dela upp texter i mindre bitar för att dra inferenser? Idag i forskningsbloggen!

Print Friendly and PDF

Att minska gapet mellan forskning, klinik och skola - viktigt och utmanande

Hur kan vi minska gapet mellan forskning och praktik? Vad har vi som forskare för ansvar och vilket ansvar ligger på de i vardagen? Idag i forskningsbloggen!

Print Friendly and PDF

Tidig läsinlärning - evidens och samverkan

Har logopeder någon roll att fylla vad gäller tidig läsundervisning? Och vad är egentligen "Phonics"? Och visst är ni också nyfikna på förra årets mest nedladdade open-access artikel och vad den handlade om? Idag i forskningsbloggen!

Print Friendly and PDF

Vikten av skolprat i förskolan!

Vikten av skolprat i förskolan!

Hur kan vi stötta barn med språklig sårbarhet av olika anledningar (t.ex. pga språkstörning) att ta klivet från talspråk till skriftspråk och det akademiska språket? Vad kan vi vinna på logopeder och pedagoger i samverkan? Idag i forskningsbloggen!

Print Friendly and PDF

Lärare OCH logopeder i klassrummet - är det en bra idé?

Lärar-logopedsamarbete sträcker sig oftast till konsultationer kring elever med diagnosticerade språk- läs- och skrivsvårigheter. Men Archibald (2017) har sammanställt forskningsevidensen kring pedagoger och logopeder i nära samarbete i klassrummet - och visar att detta arbetsätt kan förbättra många aspekter av språket hos elever med språkstörning!

Print Friendly and PDF