Att upptäcka lässvårigheter innan lässtart

Vilka uppgifter har forskning visat är bra för att hitta barn som riskerar att utveckla senare läs- och skrivsvårigheter - innan lässtart? Och kan Skolverkets “Hitta språket” vara ett sådant material? Idag i forskningsbloggen!

Print Friendly and PDF

Hur hittar vi elever med lässvårigheter tidigt?

Hur hittar skolan elever med lässvårigheter tidigt? Varför ska man screena alla elever? Och vad skiljer några aktuella screeningmetoder åt? Idag får ni första inlägget i en serie om lässcreening och teorierna och evidensen bakom några utvalda material: Skolverkets bedömningsstöd för förskoleklass och lågstadiet, Legilexis och Bornholmsmodellens kartläggningsmaterial, och Lexplores ögonrörelsemätning.

Print Friendly and PDF

Berättande och identitetsskapande

Språk är identitetsskapande - inte bara genom på vilket sätt vi pratar och använder språket - utan också genom de berättelser vi delar om oss själva. Hur påverkas detta identitetsskapande av språkstörning, och hur kan vi stötta barn och elever med språkstörning i detta? Mer om detta i dagens forskningsblogg!

Print Friendly and PDF

Slutet på läskrigen? Dessa forskare menar det! (del 3)

Slutet på läskrigen? Dessa forskare menar det! (del 3)

Glad sommar önskar forskningsbloggen med den sista i serien om läsutveckling som handlar om läsförståelse - med fokus på klassrummet. Vi ses igen i augusti!

Print Friendly and PDF

Slutet på läskrigen? Dessa forskare menar det! (del 2)

Slutet på läskrigen? Dessa forskare menar det! (del 2)

Vi vet alla att det inte räcker att ljuda sig igenom en text för att bli en god läsare. Men hur utvecklas snabb ordigenkänning? Idag den andra delen i tre inlägg om läsutlärning, läsinlärning och läsförmåga baserad på Castles, Rastle och Nation (2018).

Print Friendly and PDF

Slutet på läskrigen? Dessa forskare menar det! (del 1)

Slutet på läskrigen? Dessa forskare menar det! (del 1)

Få saker har debatterats och diskuterats så flitigt som hur tidig läsundervisning bör se ut - det som ibland kallas för “Reading Wars”. Forskarna Castles, Rastle och Nation (2018) hoppas att en gång för alla få slut på detta krig genom att sprida kunskap om både teori och evidens - och jag tänkte ta med er läsare på den resan också i en serie inlägg. Först ut: Att knäcka den alfabetiska koden!

Print Friendly and PDF

Hitta språkhindren i matematiken!

Elever som har språkliga utmaningar (t.ex. språkstörning eller svenska som andraspråk) riskerar att hamna i språklig sårbarhet i matematikämnet - hur kan vi hitta vad de språkliga hindren är, och vad kan vi göra åt det?

Print Friendly and PDF

Matematik - ett av skolans språktunga ämnen

Det finns flera anledningar till att matematik kan vara en särskild utmaning för elever i språklig sårbarhet vilket är viktigt att veta om vi ska kunna göra rätt anpassningar och insatser! Idag skriver jag om en spännande studie som jämför prestationer på olika matematiska uppgifter hos elever med språkstörning, flerspråkiga elever (som ej ännu lärt sig engelska) och enspråkiga elever, och diskuterar relationen mellan matematik och språk.

Print Friendly and PDF

Lärare, logopeder och Bornholm

Idag vill jag dela med mig av en glädjande boknyhet (som jag fått äran att bidra till) och lyfta möjliga samarbeten mellan pedagoger och logopeder i tidig läs- och skrivutveckling!

Print Friendly and PDF

Hur mäter vi bäst språkliga framsteg hos elever med språkstörning?

Hur vet vi att våra insatser för barn och ungdomar med språkstörning hjälper? Hur mäter vi bäst språkliga framsteg? Aktuell forskning kring detta - idag i forskningsbloggen.

Print Friendly and PDF

Språkstörning, alkohol och kriminalitet - vad behöver vi göra?

Hur går det för barn med språkstörning när de är vuxna? Det finns mycket forskning som visar att en stor proportion unga personer i fängelse har oupptäckta språk- läs- och skrivsvårigheter - men betyder det att barn med identifierad språkstörning har större risk för kriminalitet?

Print Friendly and PDF

Betydelsen av positiva relationer mellan lärare och barn med språkstörning!

Hur kan positiva relationer med pedagoger göra skillnad för barn med språkstörning? Idag i forskningsbloggen.

Print Friendly and PDF

Hur mår elever med språkstörning? Riskfaktorer och skyddande strategier

Att ha en språkstörning påverkar många delar av det dagliga livet. Forskare har identifierat faktorer som riskerar att påverka mående negativt, och vilka positiva faktorer och strategier som kan verka skyddande och skapa motståndskraft hos skolbarn med språkstörning. Hur kan vi som möter elever med språkstörning kan använda oss av denna kunskap?

Print Friendly and PDF

Många flerspråkiga barn men få flerspråkiga logopeder - Vad gör vi då?

Att utreda flerspråkiga barn är en ständigt aktuell utmaning. När möjligheten att göra en utredning på ett barns samtliga språk inte finns eller är praktisk möjlig - vad kan vi göra då?

Print Friendly and PDF

Så kan vi göra ordinlärning vid språkstörning mer effektiv

Idag om en rykande färsk studie som visar hur man kan använda variation för att göra ordinlärning hos förskolebarn med språkstörning mer effektiv.

Print Friendly and PDF

Vad beror språkstörning på?

Idag om aktuell forskning som relaterar till vad språkstörning beror på: en enskild studies osäkra resultat som fick orimligt stort medieutrymme (studien som rapporterade en koppling mellan paracetamolanvändning och språkförsening hos flickor innehåller många tveksamheter!) och hur metaanalyser kan göra att vi kan vara säkrare på vad svårigheter med språkinlärning hos personer med språkstörning beror på.

Print Friendly and PDF

Talsyntes - varför och till vilka elever!

GOD JUL från forskningsbloggen!

Talsyntes är ett av de mest använda alternativa verktygen för elever med avkodningssvårigheter, men vilka elever har mest nytta av detta verktyg? Läs mer i dagens forskningsblogg!

Print Friendly and PDF

Förbättrar appar läsförmågan?

Kan användandet av appar i smarta telefoner eller lärplattor förbättra elevers läsförmåga? En nyligen publicerad svensk studie undersökte detta.

Print Friendly and PDF

Kunskapen om språkstörning måste öka!

Språkstörning förekommer ofta tillsammans med andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och är en vanligare funktionsnedsättning än t.ex. ADHD och autismspektrumstörning. Trots detta hamnar språkstörning ofta i skymundan jämfört med andra NPF. Läs mer i forskningsbloggen idag om hur vanligt språkstörning faktiskt är och varför denna kunskap är viktig!

Print Friendly and PDF

Dyslexi orsakas inte av ögonen och varför d ibland blir b

De senaste veckorna har en studie om ett visst sorts synfel hos personer med dyslexi fått stor spridning i media. Har verkligen ett nytt genombrott i dyslexiforskningen skett? Och vad beror det egentligen på att elever med dyslexi spegelvänder b och d?

Print Friendly and PDF