Matematik - ett av skolans språktunga ämnen

Det finns flera anledningar till att matematik kan vara en särskild utmaning för elever i språklig sårbarhet vilket är viktigt att veta om vi ska kunna göra rätt anpassningar och insatser! Idag skriver jag om en spännande studie som jämför prestationer på olika matematiska uppgifter hos elever med språkstörning, flerspråkiga elever (som ej ännu lärt sig engelska) och enspråkiga elever, och diskuterar relationen mellan matematik och språk.

Språkstörning, alkohol och kriminalitet - vad behöver vi göra?

Hur går det för barn med språkstörning när de är vuxna? Det finns mycket forskning som visar att en stor proportion unga personer i fängelse har oupptäckta språk- läs- och skrivsvårigheter - men betyder det att barn med identifierad språkstörning har större risk för kriminalitet?

Hur mår elever med språkstörning? Riskfaktorer och skyddande strategier

Att ha en språkstörning påverkar många delar av det dagliga livet. Forskare har identifierat faktorer som riskerar att påverka mående negativt, och vilka positiva faktorer och strategier som kan verka skyddande och skapa motståndskraft hos skolbarn med språkstörning. Hur kan vi som möter elever med språkstörning kan använda oss av denna kunskap?

Många flerspråkiga barn men få flerspråkiga logopeder - Vad gör vi då?

Att utreda flerspråkiga barn är en ständigt aktuell utmaning. När möjligheten att göra en utredning på ett barns samtliga språk inte finns eller är praktisk möjlig - vad kan vi göra då?

Vad beror språkstörning på?

Idag om aktuell forskning som relaterar till vad språkstörning beror på: en enskild studies osäkra resultat som fick orimligt stort medieutrymme (studien som rapporterade en koppling mellan paracetamolanvändning och språkförsening hos flickor innehåller många tveksamheter!) och hur metaanalyser kan göra att vi kan vara säkrare på vad svårigheter med språkinlärning hos personer med språkstörning beror på.

Kunskapen om språkstörning måste öka!

Språkstörning förekommer ofta tillsammans med andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och är en vanligare funktionsnedsättning än t.ex. ADHD och autismspektrumstörning. Trots detta hamnar språkstörning ofta i skymundan jämfört med andra NPF. Läs mer i forskningsbloggen idag om hur vanligt språkstörning faktiskt är och varför denna kunskap är viktig!

Dyslexi orsakas inte av ögonen och varför d ibland blir b

De senaste veckorna har en studie om ett visst sorts synfel hos personer med dyslexi fått stor spridning i media. Har verkligen ett nytt genombrott i dyslexiforskningen skett? Och vad beror det egentligen på att elever med dyslexi spegelvänder b och d?

Kommunikation - en mänsklig rättighet

FN definierar kommunikation som en mänsklig rättighet - både för barn och för vuxna. Gillett-Swan & Sargeant (2017) har diskuterat detta utifrån barnens perspektiv, och särskilt med tanke på skolbarn och ungdomar med språkstörning eller språklig sårbarhet av andra anledningar. Välkomna tillbaka till forskningsbloggen!

DLD awareness day - öka medvetenheten om språkstörning!

Glad Developmental Language Disorder Awareness Day! En dag för att uppmärksamma och öka kunskapen om språkstörning - det vill jag självklart fira på språkforskningsbloggen. Använd gärna denna dag till att sprida kunskap och diskutera i era nätverk - språkstörning finns hos 5-10% av befolkningen och är jämfört med andra funktionsnedsättningar ett okänt och särskilt hos äldre barn, ungdomar och vuxna ofta ett dolt funktionshinder. Kunskap är viktigt!

Tillbaka till skolan: att bygga läsförståelse

Läsförståelse är en av de mest komplexa förmågorna - och en av de viktigaste - som elever förväntas tillägna sig i skolan. Därför är det viktigt att vi som arbetar med elever med och utan språklig sårbarhet har en förståelse kring hur komplext läsförståelse är, och de olika delar som behöver finnas på plats för att få en djupare förståelse av en text.

I dagens inlägg hoppas jag få er att reflektera kring hur ni arbetar med läsförståelse, era rekommendationer kring ert arbete med läsförståelse och ge lite användbara  länkar till att bygga vidare på ert eget arbete med läsförståelse!

Möter du elever med språkstörning i dina klasser i höst? Fem saker att tänka på inför skolstart!

Välkomna tillbaka till en hösttermin med forskningsbloggen! Idag: fem saker som är bra att tänka på om du möter elever med språkstörning eller språklig sårbarhet av andra anledningar i ditt klassrum i höst.

Fonologisk medvetenhet - vad, varför, när och hur?

Glad sommar från forskningsbloggen! Jag kommer ägna veckan åt att förbereda mig för all höstens undervisning och bjuder därför på lite fördjupning i området fonologisk medvetenhet idag. Även om ni känner er kompetenta på just detta så tror jag att ni kommer få några nya aha-upplevelser och uppslag till höstens arbete med era elever - både i förskoleklass och i grundskola.

Lärar-logopedsamarbete för språkutvecklande undervisning!

Så här i skolavslutningstider tänkte jag bjuda på resultat från ytterligare en studie som visar hur logoped-lärarsamarbete för att främja språkutvecklande och språkmodifierande strategier i klassrummet kan leda till språkliga framsteg hos elever i högstadiet med språkstörning - alltså ett gott exempel på ett inkluderande och språkfrämjande arbetssätt. Ha en fin vecka!