Vad anser vänner till barn med DLD om vad som utmanar och vad som främjar vänskap? Idag en intressant intervjustudie som kan lära oss vuxna om hur barn ser på språkstörning. Ha en fin vecka!
“Much messier and sloppier” (språkförståelse, pragmatik och diagnostiska kategorier)
DLD inifrån - ett viktigt perspektiv!
Bättre ordinlärning med gester i klassrummet?
Vi måste prata om våra interventionsmål
Hur upplever unga med DLD språk och kommunikation i skolan?
DLD och inre tal (del 3)
DLD och inre tal (del 2)
DLD och inre tal (del 1)
DLD awareness day 2022: Att växa med DLD!
Att dölja sin språkstörning: kamouflering hos barn med DLD
Hjälper "dyslexitypsnitt" personer med dyslexi?
Tillbaka till skolan: hur klarar sig elever med DLD egentligen?
Sommar och en coronastudie med twitterbrus
Nu är den här: No learning loss in Sweden during the pandemic: Evidence from primary school reading assessments av Hallin och kollegor (2022). En svensk nypublicerad studie baserad på data från stiftelsen LegiLexi som har fått mycket uppmärksamhet på internet hittills. Glad sommar önskar Anna Eva och forskningsbloggen!
Ordförrådsbyggande i klassrummet med hjälp av återkallningsövning
Hur kan man arbeta med återkallningsövning/Retrieval practice i klassrummet? Och vad blir effekten på ordinärning för högstadieelever med grav språkstörning/DLD? Dagens artikel (Levlin et al. 2022) kombinerar tre av mina stora intressen: ordförrådsarbete, klassrumsbaserade språkliga insatser och hur vi kan maximera inlärning!
Mer resurser behövs för att minska läsgapet!
Vi har länge vetat att elever på mellan- och högstadiet som inte har svenska som något av sina modersmål som grupp presterar sämre i läsförståelse (utifrån t.ex. PISA, PIRLS och nationella prov). Fälth, Selenius & Egerhag (2022) undersökte läsfärdigheter hos knappt 47000 elever som antingen läste kursplan svenska eller kursplan svenska som andraspråk. Min slutsats: mer (och tidiga) resurser behövs för att minska läsgapet - tidigt.
Hur ser en bra fortbildning ut? Om att ändra beteenden och öka kunskap.
Har du gått på en fortbildning eller kurs någon gång som verkligen har ändrat hur du arbetar?
Idag bloggar jag och funderar jag på fortbildningar för yrkesverksamma utifrån en nypublicerad svensk studie som utvärderade effekterna av en lärarfortbildning kring ett kommunikationsstödjande klassrum för lågstadielärare (Andersson et al. 2022).