Personer som inte kan kommunicera tillräckligt bra med tal för att täcka sina kommunikativa behov kan behöva använda AKK (alternativ och kompletterande kommunikation). En typ av AKK är att använda bilder eller symboler. Men hur ska man välja symboler? Spelar det någon roll? I dagens gästbloggsinlägg av Anna Nyman, doktorand på Karolinska Institutet och logoped inom habiliteringen, diskuterar forskning som bland annat undersökt detta.
Berättande hos svenska mellan- och högstadieelever med DLD och ADHD
Idag presenterar jag de första publicerade resultaten från mitt eget forskningsprojekt Att förklara och berätta. Hur påverkar ADHD och språkstörning/DLD berättande hos svenska mellanstadie/högstadieelever? Och vilka effekter har bildstöd på berättande? Några första svar på de frågorna bjuder jag på i dagens inlägg.
Hur man upptäcker dyslexi hos barn med DLD - tidigt
Strukturerat och planerat ordförrådsarbete i förskolan
Språkscreening på flera språk
Avkodningsträning som ger resultat
Borde fler elever med språkstörning/DLD också ha en dyslexidiagnos?
"Behandlingstänk" i forskning och praktik!
Hur är det att vara vuxen med DLD?
Fem forskningsbaserade råd för ordförrådsarbete (och en till podd!)
Behöver vi lära oss mer om dynamisk bedömning?
Språkliga svårigheter och depression/ångest - nya samband
Hur fattigdom kan påverka språkutveckling
Språkförmåga, flerspråkighet och socioekonomiska faktorer
Har språkstörning ökat? DLD awareness day 2019!
Besök i dyssepodden!
The Simple View of Reading: en läsmodell alla bör känna till
Alla ljudar - inte bara nybörjare!
Låt stå! Visuellt stöd: en nyckel till framgång
Visuellt stöd är något som vi vet är centralt för att stötta inlärning, förståelse och uttrycksförmåga hos elever med språkstörning eller elever som är i språklig sårbarhet av någon annan anledning. Men vilka olika sorters visuella stöd finns det? Och är det någon mening med att använda stödtecken/TAKK för barn över förskoleåldern?