Efter snart sex år som doktorand, forskningsassistent, föreläsare och universitetsadjunkt vid New York University är det dags att resa vidare - min avhandling är försvarad och nya äventyr väntar - några tankar kring fortsättningen ger jag i dagens inlägg.
"Om du kan delta i en konversation kan du ha en relation"
Diagnoser i skolan – hur tänker vi kring det?
Vad vi vet om språkstörning
Men forskningen säger ju…! Hur man kan skilja pseudovetenskap från vetenskap
Rörelseträning för dyslexi?
Vår fantastiska mönsterigenkännande hjärna
Går det att mäta "bara" språkligt arbetsminne?
Språkstörning och exekutiva funktioner
Kan vi behandla arbetsminne för att förbättra läsförståelse?
Strategier för läsförståelse - evidens för alla
Att arbeta med läsförståelsestrategier är något som vi vet förbättrar läsförståelse hos alla elever. Idag delar jag med mig om tankar kring vad som är en strategi (och vad som inte är det) och varför jag tycker att logopeder och pedagoger ska samarbeta kring läsförståelsestrategier för elever med språkliga svårigheter.
Läsförståelse i skolan - så mycket mer än att kunna svåra ord
Vi vet att ordförråd är viktigt för att förstå t.ex. lärobokstexter. Men ett gott ordförråd räcker inte. Det finns andra specifika språkliga färdigheter som har visat sig vara viktiga för läsförståelse och om vi kan undersöka dem så har vi bättre möjlighet att hjälpa elever med läsförståelsesvårigheter.
Att mäta läsförståelse: utmaningar och fallgropar
Hur bra är de verktyg vi använder för att mäta elevers läsförståelse? Vad påverkar elevers resultat på läsförståelsetester? Keenan och Meenan (2014) visar att vilket test vi väljer spelar stor roll, och att det är viktigt att analysera vilka förmågor som behövs för att klara olika läsförståelseuppgifter.
Ordskattsamlaren
Att bygga ett ordförråd
Går det att lära sig att hitta orden igen?
Flera bloggläsare har frågat om ordmobliseringsbehandling - Går det att hitta orden igen? Hur kan man hjälpa en elev med ordmobiliseringssvårigheter i klassrummet? I dagens inlägg har jag samlat evidens om behandling av ordmobliiseringssvårigheter och skriver även kort om kompensation i klassrummet.
Borttappade ord
Elever med språkstörning eller dyslexi har ofta svårt att hitta orden, och detta får konsekvenser, både socialt (att kunna snacka snabbt med kompisarna) och akademiskt (kunna svara på frågor i klassrummet och på prov och kunna producera muntlig och skriven text). Idag vill jag skriva om vad ordmobiliseringssvårigheter kan bero på.