En tidig julklapp: En viktig rapport om språkstörning hos unga och vuxna.

Idag skriver jag om en viktig och högintressant rapport för alla som är intresserade av språkstörning / DLD: "Kunskapsläget kring förekomst och konsekvenser av språkstörning hos normalbegåvade unga och vuxna i ett livsperspektiv - förstudie".

Intensiv användning av assisterande teknik utvecklar läsförmågan

Idag om en högintressant och aktuell svensk studie om användning av assisterande teknik av elever med stora avkodningssvårigheter och evidens för att det inte endast kompenserar för lässvårigheterna men också utvecklar läsförmågan (Svensson et al. 2021).

Vad behöver vi tänka när vi väljer symboler för AKK?

Personer som inte kan kommunicera tillräckligt bra med tal för att täcka sina kommunikativa behov kan behöva använda AKK (alternativ och kompletterande kommunikation). En typ av AKK är att använda bilder eller symboler. Men hur ska man välja symboler? Spelar det någon roll? I dagens gästbloggsinlägg av Anna Nyman, doktorand på Karolinska Institutet och logoped inom habiliteringen, diskuterar forskning som bland annat undersökt detta.

Berättande hos svenska mellan- och högstadieelever med DLD och ADHD

Idag presenterar jag de första publicerade resultaten från mitt eget forskningsprojekt Att förklara och berätta. Hur påverkar ADHD och språkstörning/DLD berättande hos svenska mellanstadie/högstadieelever? Och vilka effekter har bildstöd på berättande? Några första svar på de frågorna bjuder jag på i dagens inlägg.

Internationella läskunnighetsdagen: LegiLexis coronarapport

Idag är det den internationella läskunnighetsdagen och det firar jag tillsammans med Stiftelsen LegiLexi och två forskarkollegor genom att släppa en rapport om lågstadieelevers läsinlärning under coronapandemin. Ser man ett “coronatapp” i avkodning och läsförståelse hos svenska elever?

Vikten av tidig muntlig språkförmåga

Idag använder jag professor Pamela Snows modell “the Language House” för att visa varför den tidiga muntliga språkförmågan är så viktigt för resten av livet, och för att betona vikten av tidigt språkutvecklande arbete i både förskolan och i skolan. En bra påminnelse till alla nu i skolstartstider!

Kunskapstörst och smygstart!

Jag smygstartar igång forskningsbloggen med en uppdatering om hur jag tänker mig bloggen framöver utifrån er återkoppling och tips om ett jättebra, jättegratis och väldigt inspirerande material för att utveckla undervisning och språklig tillgänglighet (bland annat) riktat mot gymnasieskolan (jag tänker att även de i högstadiet kan inspireras…) som jag har bidragit till!

Borde fler elever med språkstörning/DLD också ha en dyslexidiagnos?

I en ny svensk studie av Kalnak och Sahlén (2020) undersöktes avkodningsförmågan hos 61 elever med grav DLD/språkstörning. Forskarna fann att en stor andel hade avkodningssvårigheter, men att endast några få hade en dyslexidiagnos. Idag i forskningsbloggen!

"Behandlingstänk" i forskning och praktik!

Forskningsbloggens första gästinlägg någonsin är skrivet av skollogoped Julia Andersson som sammanfattar och diskuterar forskning om insatser vid utvecklingsrelaterad språkstörning/DLD utifrån en kurs på Lunds universitet - men också utifrån sin egen erfarenhet!