Idag skriver jag om en viktig och högintressant rapport för alla som är intresserade av språkstörning / DLD: "Kunskapsläget kring förekomst och konsekvenser av språkstörning hos normalbegåvade unga och vuxna i ett livsperspektiv - förstudie".
Intensiv användning av assisterande teknik utvecklar läsförmågan
Arbeta evidensbaserat med berättandeförmåga i förskola och skola!
DLD awareness day 2021!
Vad behöver vi tänka när vi väljer symboler för AKK?
Personer som inte kan kommunicera tillräckligt bra med tal för att täcka sina kommunikativa behov kan behöva använda AKK (alternativ och kompletterande kommunikation). En typ av AKK är att använda bilder eller symboler. Men hur ska man välja symboler? Spelar det någon roll? I dagens gästbloggsinlägg av Anna Nyman, doktorand på Karolinska Institutet och logoped inom habiliteringen, diskuterar forskning som bland annat undersökt detta.
Berättande hos svenska mellan- och högstadieelever med DLD och ADHD
Idag presenterar jag de första publicerade resultaten från mitt eget forskningsprojekt Att förklara och berätta. Hur påverkar ADHD och språkstörning/DLD berättande hos svenska mellanstadie/högstadieelever? Och vilka effekter har bildstöd på berättande? Några första svar på de frågorna bjuder jag på i dagens inlägg.
Internationella läskunnighetsdagen: LegiLexis coronarapport
Vikten av tidig muntlig språkförmåga
Kunskapstörst och smygstart!
Jag smygstartar igång forskningsbloggen med en uppdatering om hur jag tänker mig bloggen framöver utifrån er återkoppling och tips om ett jättebra, jättegratis och väldigt inspirerande material för att utveckla undervisning och språklig tillgänglighet (bland annat) riktat mot gymnasieskolan (jag tänker att även de i högstadiet kan inspireras…) som jag har bidragit till!
Glad sommar från forskningsbloggen!
Hur man upptäcker dyslexi hos barn med DLD - tidigt
Strukturerat och planerat ordförrådsarbete i förskolan
Språkscreening på flera språk
Språkstörning/DLD syns!
Avkodningsträning som ger resultat
Ny bok: Värt att veta om språkstörning
Jag har tillsammans med Christina Reuterskiöld skrivit en ny bok om språkstörning och språklig tillgänglighet i förskolan - skriven för alla vuxna som möter barn i förskoleåldern och vill lära sig mer om försenad språkutveckling och språkstörning och hur man kan arbeta i vardagen för att stärka barns språk och kommunikation.