#DLDday 2023: Språkstörning i hela världen

Hej!

Idag är dagen att uppmärksamma språkstörning/DLD (developmental langauge disorder) - och eftersom det är det huvudsakliga temat för denna blogg så vill jag såklart uppmärksamma DLD-dagen här också! DLDday har startats av den brittiska organisationen RADLD.org (Raising Awareness of DLD), men firas nu i många länder.

Innan jag går vidare med dagens inlägg vill jag slå ett slag för de poddar om språkstörning som jag spelade in strax innan sommaren - lyssna gärna på dem och sprid dem dagen till ära! David intervjuar Anna Eva Hallin om…

…språkstörning hos barn och vuxna
…språkstörning i förskolan
…språkstörning i skola och utbildning

Temat för DLD-dagen i år är “DLD around the world” eller “Språkstörning i hela världen”. Precis som alla utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar så förekommer DLD i alla länder, i alla språk, hos både enspråkiga och flerspråkiga personer.

Eftersom jag har lite begränsade möjligheter och ork att läsa/sammanfatta artiklar just nu (jag ligger på sjukhus med ett skadat knä efter en cykelkrasch :( ) så blir detta ett kort inlägg där jag vill lyfta två forskningsprojekt som både internationellt och nationellt vill öka kunskapen om DLD!

Projekt 1: E-DLD

E-DLD (https://www.engage-dld.com) är en databas där de som själva har språkstörning och de som är föräldrar till barn med språkstörning kan anmäla sig, från hela världen. Än så länge finns dock bara engelskspråkiga formulär, men målet är att projektet ska utökas med översättningar till olika språk.

Medlemmar fyller i en rad enkäter om året och kan också få erbjudanden om att vara med i forskningsprojekt, få ny information om språkstörning och kan få kontakt med varandra. Här nedan är en fin film om syftet med E-DLD.

E-DLD startades oktober 2020 just för att underlätta för större forskningsprojekt som handlar om språkstörning, kunna skapa projekt tillsammans med personer som har språkstörning, och öka kunskapen om språkstörning. Projektet leds av forskare från Storbritannien och Australien och en publikation beskriver vilka som hittills finns med i databasen och resultaten från deras enkäter (St Clair et al. 2022). Vid tid för publikationen var det 196 föräldrar och 20 vuxna (över 16 år) som var med i databasen, och detta nummer ökar stadigt. Forskarna säger dock att det är svårare att nå de vuxna med DLD, och de noterar också att det bara var knappt 40% av de vuxna som anmält sig som hade en officiell språkstörningsdiagnos, även om alla som anmält sig hade tydliga språkliga svårigheter som tyder på språkstörning.

Detta leder in på det nästa forskningsprojektet jag vill lyfta:

Projekt 2: DLD-Sweden

DLD-Sweden är ett nystartat forskningsprojekt vid KIND (Center of Neurodevelopmental Disorders at KI) som vänder sig just till ungdomar och vuxna med språkstörning/DLD (15 år och uppåt). På projektets hemsida kan man läsa att DLD-Sweden har flera syften:

  • Hitta orsaker till språkstörning 

  • Undersöka konsekvenser av språkstörning 

  • Undersöka om språkstörning förändras över tid 

Detta görs genom frågeformulär och för de som samtycker även salivprov (för genetisk analys). Vissa deltagare kommer också bli inbjudna att göra intervjuer eller språktester.

Läs mer om projektet på denna sida - jag hoppas innerligt att projektet får många anmälningar eftersom kunskapen om språkstörning fortfarande behöver öka!

Jag hoppas att ni kan hjälpa till att sprida kunskap om DLD/språkstörning idag!

Vi hörs snart igen!

/Anna Eva

Referenser

C. St Clair, M., Horsham, J., Lloyd‐Esenkaya, V., Jackson, E., Gibson, J., Leitão, S., & Botting, N. (2023). The Engage with Developmental Language Disorder (E‐DLD) project: Cohort profile. International Journal of Language & Communication Disorders, 58(3), 929-943.