Höstlov är läslov!

Hej alla!

Höstlovet är här för er som arbetar i skolan (och kanske även er som har barn i skolåldern). Själv är jag just på väg hem från ett intensivt dygn i Lund där jag har fått äran att leda ett case-seminarium med logopedstudenter och fått ha ett logopediskt forum om forskning kring elevers berättandeförmåga och hur kliniskt verksamma logopeder skulle kunna bli (ännu) vassare i användandet av berättande i kliniken.

Jag håller också på att planera för föreläsningsvåren (och även nästa föreläsningshöst!) som kommer innehålla mycket spännande! Jag kommer främst ha föreläsningar i Stockholm och Göteborg (med bland annat en helt gratis öppen föreläsning i Stockholm i mars), men jag kommer dyka upp även på lite andra ställen i landet. Så snart allt är bestämt så kommer jag att lägga upp datum och titlar på språkforskning.se. Jag tycker alltid det är otroligt kul att träffa er som läser min blogg - så om ni är på någon av mina föreläsningar får ni gärna komma och säga hej! Nu närmast ska jag föreläsa för SKED (Skånes kompetenscentrum för elever med dyslexi) i Lund om några veckor vilket jag ser mycket fram emot, och efter det Nationell Konferens i Logopedi i Jönköping.

Ni vet väl att v. 44 också är läslovsvecka? Därför ville jag idag passa på att rekommendera lite böcker - och är jag för sent ute med dessa tips så kanske några av dessa passar till julklappsönskelistan!

1. Det senaste inom läsforskningen - på ett underhållande och oerhört intressant sätt!

Mark Seidenberg: Language at the Speed of Sight. How We Read, Why So Many Can't, And What Can Be Done About It.

Den amerikanska psykolingvisten och forskaren inom neurovetenskap och kognitionsvetenskap Mark Seidenberg ger en rolig (och bitvis arg) uppdatering kring forskningen om läsutveckling, läsförmåga, kopplingen till tal och (kanske viktigast av allt) vad detta får för konsekvenser för läsundervisning. Denna bok tänker jag att alla som arbetar med läsundervisning och läs- och skrivutredningar (och andra intresserade) borde läsa. Den finns också som e-bok/kindle.


2. Praktiskt och verksamhetsnära om dynamisk bedömning av språk

Natalie Hasson: The dynamic assessment of language learning 

Dynamisk bedömning av språk är något som jag har skrivit om t.ex. här, här, här och här. Dynamisk bedömning är något som är särskilt användbart för att undersöka språket hos barn  med flerspråkig bakgrund och barn som kanske har språkliga svårigheter på grund av bristande exponering. Boken av Hasson gillar jag för att den är väldigt praktisk - som logoped skulle man kunna börja göra sina egna dynamiska bedömningar med lite mer struktur utifrån hennes bok. Jag hade önskat ännu mer forskning och teori i boken, men rekommenderar den ändå för kliniska logopeder - och formatet gör den ändå lättläst!


3. Äntligen en bok om flerspråkighet och språkstörning på svenska!

Ulrika Nettelbladt och Eva-Kristina Salameh (red): Flerspråkighet - utveckling och svårigheter

I det sista boktipset forsätter jag på flerspråkighetstemat - vi behöver ständigt utveckla vår kunskap inom detta område! Del tre i serien "Språkutveckling och språkstörningar hos barn” kom ut tidigare i höstas, och berör just flerspråkighet. Jag har bara hunnit läsa delar av den, men tänker att den bör finnas på varje barn- och ungdomslogopeds skrivbord - och att även pedagoger kan hitta mycket värdefull kunskap här. En del jag verkligen uppskattar är översikten över de 10 vanligast förekommande modersmålen i svensk skola, med uppgifter om hur de är uppbyggda fonologiskt och grammatiskt och vilka problem som kan uppstå vid en språkstörning. Efterlängtad bok!

Njut av läslovet och ha en fin allhelgonahelg - jag återkommer med en ny forskningssammanställning och forskningsuppdatering om några veckor!

/Anna Eva