logopedidoler

Höstlov är läslov!

Vecka 44 är läslov och därför vill jag idag ge några lästips på böcker som jag har inspirerats av de senaste månaderna. Fokus är forskning kring läsinlärning och lässvårigheter, dynamisk bedömning av språk och flerspråkig utveckling och svårigheter.

Ha en fin vecka och allhelgonahelg!

Print Friendly and PDF

Tidig läsinlärning - evidens och samverkan

Har logopeder någon roll att fylla vad gäller tidig läsundervisning? Och vad är egentligen "Phonics"? Och visst är ni också nyfikna på förra årets mest nedladdade open-access artikel och vad den handlade om? Idag i forskningsbloggen!

Print Friendly and PDF

Glad lucia och god jul(läsning)!

God jul och gott nytt år önskar forskningsbloggen!

Om ni har svårt att veta vad ni ska önska er till jul så ger jag idag tre boktips relaterat till språkstörning och språk i skolåldern som i alla fall jag skulle bli glad om tomten kom med!

Vi ses i det nya året!

Print Friendly and PDF

Allas hjärnor behöver variation för att lära sig språk

Idag vill jag sammanfatta delar av Elena Plantes föreläsning på Symposium on Research on Child Language Disorders om hur kunskapen om hur våra hjärnor lär sig språk kan göra vår behandling av barn med språkstörning bättre och mer effektiv.

Print Friendly and PDF

Berättande som behandling

Evidensbaserad språkbehandling för elever med språkstörning finns! Två av mina logopedfavoriter, Sandi och Ron Gillam har utvecklat och utvärderat ett berättandebehandlingsprogram som vägleder i strukturerat arbete med grammatik, ordförråd och berättelsegrammatik (story grammar) både individuellt, i liten grupp och i helklass. 

Print Friendly and PDF

Klassrumsbaserad språkbehandling

Klassrumsbaserad språkbehandling

Idag vill jag introducera begreppet ”curriculum based language intervention” eller (som jag väljer att kalla det på svenska) ”klassrumsbaserad språkbehandling” genom att utgå från arbetet av en av mina största logopedidoler: Professor Geraldine Wallach.

Print Friendly and PDF

Fem förmågor som behövs för att kunna berätta

Fem förmågor som behövs för att kunna berätta

Idag vill jag sammanfatta inledningen till en artikel av en av mina logopedidoler som handlar om berättande, och vilka förmågor vi behöver för att kunna berätta en historia, och också varför just berättande kan vara svårt för elever med språkstörning.

Print Friendly and PDF

Varför är "språkstörning" svårt att förstå?

Jag har funderat mycket på detta: Varför är språkstörning en så ”okänd och missförstådd” funktionsnedsättning?

Jag tror att det finns flera anledningar. Ett är att vi tar...

Print Friendly and PDF